Pedagogik

Ett klassrum är en magisk plats,

en rymdraket, ett guldpalats,

en plats där drömmarna tar sats

och tankarna får vingar.


En famn, en hamn, ett äventyr,

där stjärnor tänds och dagar gryr

och eldar ur historien pyr

och nya toner klingar.


Ett klassrum är en magisk sal,

en bergstopp och en lummig dal,

en tidsmaskin, en stolt portal

till andra dimensioner.


Så mycket större inuti

än utanpå. Det är magi!

Fyrverkeri och trolleri

på varje dags lektioner.

Lotta Olsson

Välkommen till Österlenskolan - skolan där vi inte bara förbereder eleverna för framtiden, vi formar den.


Vi vet att kreativitet och innovation kommer vara nycklarna till att navigera framgångsrikt i framtiden. Genom att erbjuda en intuitiv och inspirerande lärmiljö som uppmuntrar till utforskande och skapande utmanar vi den traditionella undervisningsformen. 


Vår skola är inte bara en plats för att förvärva kunskap, utan även en plats för eleverna att utöva sina intressen och förfina sina talanger. På Österlenskolan integrerar vi natur, kultur, teknologi, vetenskap och filosofi. Vi uppmuntrar till rörelse och interaktion och samtidigt till lugn, ro och medveten närvaro.

Växande tankesätt - growth mindset

Vi vet att en emotionell, trygg och inkluderande miljö uppmuntrar till att våga göra fel, att tänka utanför boxen, att samarbeta istället för att konkurrera, att anstränga sig och ta initiativ för att göra verklig skillnad i världen. Hjärnan är som en muskel - den växer när den får tränas, utmanas och får kämpa. Genom upplevelsebaserat lärande och praktiska utmaningar, inspirerar vi eleverna att utforska sina passioner, lösa komplexa problem och skapa positiv relationer.

Kreativitet och innovation

Självkännedom, självkontroll och empati

Handlingskraft och självledarskap

Emotionell kompetens

Teknologisk kompetens

Kritiskt och växande tankesätt

Kommunikations- och samarbetsförmåga

Flexibilitet och anpassningsförmåga

Pedagogik


De senaste tjugo årens pedagogiska, psykologiska och kognitions- och neurovetenskapliga forskning har förändrat tidigare idéer om människans möjligheter och begränsningar. Det gäller exempelvis hjärnans förmåga att förändras och anpassas i och av den omgivande miljön. Det finns idag omfattande kunskaper om barns förmåga att ta emot, lagra och bearbeta information. Denna tvärvetenskapliga kunskap har naturligtvis fått betydelse för den pedagogiska praktiken. Mentala processer som perception, koncentration, motivation, uppmärksamhet, uthållighet, minne, tänkande, känslor, problemlösning, språk och kreativitet är betydande delar i pedagogisk verksamhet. 


Vi intar en holistisk och tvärvetenskaplig syn på pedagogik för att hjälpa oss att förstå vad det är för bakomliggande mekanismer som gör att ett barn lyckas eller misslyckas med sin koncentration, minnesförmåga, motivation, uppmärksamhet, läsning eller matematik. Utifrån förståelsen om hur hjärnan fungerar, och hur känslor och tankar påverkar lärande, har vi utformat pedagogiska, sociala och fysiska miljöer som främjar barnets motivation och lärande.


Vår verksamhet bygger på demokratiska, holistiska och tvärvetenskapliga principer, och är inspirerad av skolor som 4H, I Ur och Skur, Montessori, Reggio Emilia, Synthesis, Astra Nova, Holy Cross Boys, Sudbury, Summerhill, och Green School

Lugn och ro


På Österlenskolan är kognitiv ergonomi viktigt, det vill säga ett emotionellt klimat och en stimulerande arbetsmiljö som är anpassade efter våra sinnen och hjärnans kapacitet, behov och funktion. Detta för att motverka stress och främja motivation, självständighet, kreativitet, dynamiskt och kritiskt tänkande och djupinlärning. Våra pedagogers kunskap, förhållningssätt och bemötande är avgörande, men även den omgivande fysiska miljön är viktig. Därför är läromedel, material, inredning, möblering, ljus och färgsättning utvalda med omsorg och eftertanke. Att träna mindfullness och non-violent communication är naturliga inslag i vår skola.

Kramar och ramar


En del elever behöver mer styrning och struktur, och andra elever behöver mer frihet. Dessa behov är inte statiska och kan ändras över tid eller beroende på mognad, ämne eller kunskapsmål. Vi erbjuder därför möjlighet till stor valfrihet, individanpassat schema och självstyrt lärande.

Positiv förstärkning, tydliga förväntningar och förutsägbara konsekvenser underlättar för våra elever att navigera i skolmiljön. Vi tränar oss i att ta ansvar, utöva självkontroll och empati för att stärka elevernas emotionella kompetens, och kommunikations- och samarbetsförmåga. Vi har väl utarbetade och strukturerade modeller för att konstruktivt hantera situationer när konflikter och kränkningar uppstår.

Vi ställer höga krav på intuitivt ledarskap, relationskompetens, förmåga till inlevelse och samarbete, och kunskap om neurodiversitet hos alla som arbetar på Österlenskolan.

Hjärnan kan liknas
vid en muskel,

som behöver både

träning och vila.

Leka och lära


Vi låter barnen få möjlighet att i stor utsträckning använda händerna och kroppen, att träna sina sinnen, vara ute i naturen och att praktiskt använda sina kunskaper. Att få experimentera, måla, reparera, dansa, sjunga, bygga, odla och på andra sätt få skapa är för oss en viktig del av lärande och utveckling. För att bearbeta intryck, utveckla fantasi och kreativitet och utveckla samarbets- och kommunikationsförmåga ger vi även leken stort utrymme. Vi vistas gärna och mycket utomhus i både pedagogiskt och rekreationellt syfte.

Expeditioner och lägerverksamhet


Relationen till naturen är viktig av flera skäl, både för vårt välbefinnande och för miljön som helhet. Genom att vara medvetna om och engagerade i naturen kan vi lära oss om ekosystemens komplexitet och betydelsen av att upprätthålla en balanserad och hälsosam miljö för alla levande varelser.

Naturen i sig är en stor kunskapskälla, men naturupplevelser kan även ha en betydande inverkan på stressreducering och kognitiva funktioner. Österlenskolan strävar därför efter att stärka elevernas relation till naturen, och anordnar regelbundet spännande, trygga och lärorika expeditioner och lägerverksamheter.

Vilja och lust att lära


Sammanfattningsvis innebär Österlenskolans pedagogik helt enkelt att vi gör det lust- och meningsfullt att lära. Stor vikt läggs samtidigt på att träna självdisciplin, uthållighet och medveten närvaro. Vi ser lärande som målmedveten träning och premierar ansträngning och utveckling snarare än resultat. Vi tar hänsyn till människan som helhet, och hjärnans känslighet och kapacitet i synnerhet, och tillämpar en pedagogik som i stor utsträckning anspelar på våra känslor och mentala processer. På så sätt gör vi undervisningen och lärandet mer inspirerande, meningsfullt och långsiktigt för eleverna. 

Stöd och struktur


Tydligast visar sig behovet av denna typ av pedagogik vid olika neuropsykiatriska funktionsvariationer där traditionell undervisning inte fungerar. På Österlenskolan fokuserar vi inte på diagnoser utan på behov. Det innebär att eleven inte måste ha en diagnos för att för att få tillgång till stöd. Det stöd och den struktur och anpassning som gynnar barn med divergerande funktionsvariationer gynnar alla elever. Österlenskolan är därför en skola för alla barn.

Vi är en neurodiversiv skola som erkänner, accepterar och respekterar att det finns en variation i hur människors hjärnor fungerar. Även om neuropsykiatriska funktionsvariationer kan ge upphov till både styrkor och utmaningar betraktar vi variationerna som en tillgång istället för en begränsning.

Vi är en NPF-säkrad skola, det vill säga att vi anpassar lärande och miljö för elever inom NPF-spektrat. Vi lyssnar på elevernas tankar om det egna lärandet och vägen dit. Praktiskt innebär detta att vi aktivt arbetar med generella, såväl som individuella, anpassningar i lärmiljön.

Anpassad lärmiljö och flexibelt schema

Österlenskolan följer för tiden gällande styrdokument, förordningar och lagar. Det innebär att barnen följer läroplanen, men vi organiserar och strukturerar undervisningen på ett mer intuitivt sätt som möjliggör arbetssätt och metoder som förenklar för den enskilda eleven att hantera olika utmaningar. Genom att beakta ämnets karaktär, elevens intresse, kognitiva kapacitet och förmåga finns stora möjligheter till individanpassad undervisning och utökad tid för elevens egna val. På lågstadiet erbjuder vi eleven en lagstadgad rätt till 1882 timmars undervisning, på mellanstadiet 2334 timmar, och på högstadiet 2634 timmar. Dessa behöver nödvändigtvis inte vara fragmentariskt uppdelade i lektioner, utan kan med fördel delas upp på andra sätt som passar eleven, t.ex. genom moduler, ämnesöverskridande områden eller distans- och självstudier. 

Vissa ämnen kan ha en karaktär som kräver en starkare betoning på ansträngning och uthållighet. I andra ämnen kan betoningen ligga på att introducera, upptäcka, utforska och förstå världen genom undersökningar, experiment och observationer. Och en del ämnen betonar praktisk tillämpning och utveckling av specifika färdigheter genom direkt handling. Naturligtvis kan man upptäcka, träna och praktisera alla ämnen, men vi vet att vissa ämnen kräver en starkare betoning på kontinuerlig träning och repetition. 

Vi har därför anpassat den fysiska, sociala och pedagogiska lärmiljön utifrån elevens kapacitet och ämnets karaktär för att möta elevens behov.

Språk och matematik är exempel på ämnen som kräver mycket ansträngning där eleven måste få mycket tid, återkoppling, repetition och träning i lugna miljöer. Natur- och samhällsorienterande kan vara exempel på ämnen tillåter miljöer med mer aktivitet och interaktion. I dessa miljöer uppmuntras eleverna att utforska vetenskapliga principer, naturfenomen, historiska händelser och samhällsstrukturer. Ämnen som till exempel hemkunskap och slöjd bedrivs i en strukturerad men inspirerande och kreativ miljö där fokus ligger på praktiska färdigheter genom direkt tillämpning. 

unsplash